Friday 30 December 2011

CERITA GAMAT DAN SOSEJ by Mike Hassen

Perbualan ini dikisahkan disebuah gerai Mee Udang Mak Jemah.
Pada suatu petang yang biasa-biasa.
Jamal datang ke gerai nak melepak dengan kawannya Ludin dengan muka yang berkerut menahan kesakitan sesuatu yang dialaminya. Dan...

Jamal : Semekomm!!
Ludin : Oi..!! Engko Jamal.. Aku ingatkan anak Pak Karim.. Aku tunggu die hanta sosej yang aku suh beli tak sampai-sampai lagi, ntah mane die pegi..??
Jamal : Eh? Engko Din, aku panggil salam,bukan nak jawab..!? Aduuhh...!! (masih menahan sakit.)
Ludin : Alaa..engko pon bagi salam pon tak betol, mane ke tidaknye aku tak jawab? Engko ape kehe muka bekerut macam pisang busuk ni?? 
Jamal : Takde laa..aku ni baru balik dari melepas kat jamban Petronas tu.. Tak sempat balik dah die nak tekeluor.. Aku pon ape lagi, angkat kaki dari moto, terjun kat lobang bijih timah tu.. Besembor tekeluor bubur kacang, benanah punggung aku ni..!!
Ludin : Hahahaha..! Ha..! Elok le tu.. Ko makan lagi bubur si Bangla tu.. Die dah la letak garam dalam bubur tu..!
Jamal : Letak garam..? Ko biar betol ni Din??
Ludin : Betol laa.. Ari tu, anak si Leman, berak sambil lari pasal tak sempat nak balik rumah.. Tu semua pasal bubur Bangla tu la..
Jamal : A'ah...tu la pasal.. Aku pon ade tengok budak tu berlari sambil menitis sos kunyit dari seluar die.. Abes satu kampung bau najis.. Peerrgghh!! Hmm.. Cakap pasal berak ni kan, aku ade cerita nak bagitau ko..
Ludin : Ha! Amende? Crita la..
Jamal : Aku hari-hari berak kat rumah ko tau.. Sambil berak tu aku menjerit dalam jamban.. Satu kawasan rumah aku dengar aku jerit nama Pak Samat.. Dah macam buat pengumuman kat shopping mall..
Ludin : Ape kehe kamu jerit nama si Pak Samat tu? Takde nama lain ke? Ape ke gila ko ni berak jerit nama orang.. Ape kehe??
Jamal. : Tak laa.. Aku jerit bukan sbarang jerit, aku punya taik dah la macam batu.. Keras nak mampos.. Tu yang aku panggil Pak Samat tu..
Ludin : Ape hal dengan Pak Samat?
Jamal : Die kan jual minyak gamat.. Ko tau tak, sekali aku berak, satu botol minyak gamat aku pakai tau tak?
Ludin : Mak aih!!?? Ko ni tak betul ke? Hahahahaha.. Sampai satu botol ko pakai!!
Jamal : Memey laa..! Aku berak dah macam kene tembak ko tau..!! Hahahaha..

Dua-dua gelak berdekah! Sambung balik........

Ludin : Kalau nak cerita pasal berak ni pon, aku pon ade gak.. Tapi dulu laa..
Jamal : Ha! Apo laei ceghite je laa...
Ludin : Aku pon hari-hari berak macam ko..tapi aku punye tak keras, cuma panjaaaaangg ja..
Jamal : Eh? Ape punya pengotor la ko ni..!
Ludin : Abeh tu yang ko? Tak kotor? Kepala taik ko..!!
Jamal : ok..ok..ok... Kite sama...kite sama... Cepat sambung...
Ludin : Aku dulu suka makan sos.. Hari- hari tak makan tak sah.. Pagi makan, petang makan, malam makan, tengah malam nak tido pon makan... Tu yang teberak aku hari-hari ni...
Jamal : Memang la..ko ni pon satu ngok.. Yang gi makan sos sapa suruh.. Nipis perut ko nanti..
Ludin : Dah aku suka nak buat camna... Hang ni pon satu...
Jamal : aik? Aku memang la satu.. Sos?? Sos apa?
Ludin : Sosej.. Hahahaha..
Jamal : Kepala taik ko! Yang ko tak cakap awal-awal pesal...? Sosej yang ko makan?! 
Ludin : dah yang tu je mak aku mampu beli, aku bedal laa..lagipon sodap po..

Secara tiba-tiba anak Pak Karim sampai dengan membawa bungkusan sosej yang dibeli di pekan.

Ludin : Ha! Tu pon ko..! Apehal lambat sangat ko membelinye? Kedai bukan jauh pon..
Jamal : Ko pon Din, kedai tu pon kat seberang jalan pon ko nak suruh budak ni beli? Punya pemalas la ko. Yang ko ni si anak Pak Karim ni pehal? Tercungap-cungap ape kehe?
Ludin : ntah ko ni..bagitau aku sikit...
Anak Pak Karim : Maaf abang Din, saye lambat sebab saye gi berak tadi abang Din..
Jamal dan Ludin : Laaaaaaa.....!! Berak lagi........!!!

Maka semua pon beredar dari warung Mak Jemah tu untuk balik ke rumaah masing-masing... Hahahahahaha....

No comments: